De Nieuwe Dokters

Genees Jezelf In De 21ste Eeuw

Connection

Nieuws

De website van De Nieuwe Dokters is nu ook te bekijken op een Desktop Monitor, een Tablet, of een Smartphone

Alle informatie wordt zo weergegeven dat u optimaal de teksten kan lezen maar ook de afbeeldingen en video’s kan bekijken. Ook de menuknoppen en de navigatieelementen passen zich automatisch aan en zijn dus optimaal voor u te bedienen.

Koolhydraten En Evenwicht

Koolhydraten Worden Vaak Vergeten.

Beste Lezer,

De mens at vroeger veel minder koolhydraten dan we nu dagelijks eten. Koolhydraten zijn alle voeding die bestaat uit suikers en zetmelen. Een boterham met anijshagel is dus voor 90% koolhydraten. Waarom is het onjuist wat de diëtisten zeggen, "je moet vooral veel koolhydraten eten?

Er zijn nog steeds enkele culturen die een origineel en natuurlijke dieet volgen. Bvb de Eskimo's, die nagenoeg alleen vette vis en vlees eten. Overgewicht en moderne welvaartsziekten komen daar dan ook nagenoeg niet voor. Ze eten namelijk een dieet met nagenoeg geen koolhydraten.

Dit bewijst dan ook dat koolhydraten niet essentieel zijn.

Wat is er dan zo fundamenteel mis met onze moderne manier van leven ?

    Dieet
    Teveel koolhydraten
    Te weinig eiwitten
    Te weinig of verkeerde vetten
    Te weinig Omega 3 vetzuren
    Verkeerde vetten (transvetten)
    Te weinig goede verzadigde vetten zoals kokosolie
    Te weinig vitaminen en mineralen
    Levensstijl
    We slapen in het halflicht
    We slapen te kort

Het gevolg van slechte kwaliteit voeding

Op wát je eet… letten en bepaalde zaken opzij zetten, waarvan je tot nu toe aannam dat ze juist goed voor je waren… dat zal voor veel mensen wennen zijn. Met hun huidige manier van eten merken zij namelijk dat ze na het eten van bijvoorbeeld suiker, zetmeel en fruit een enorme toename aan energie krijgen. En met chocola is het helemaal raak: het energiepeil schiet omhoog.

Wat kan daar nu zo verkeerd aan zijn?

De genoemde etenswaren leveren weliswaar een enorme energie maar het zijn allemaal - wat we noemen - slechte koolhydraten.

Nu worden koolhydraten, willen ze werkzaam zijn, in het lichaam omgezet in glucose. Om die glucose bij de diverse lichaamscellen te brengen, maakt het lichaam zelf insuline aan. Het wordt je al duidelijk wat het probleem is: eet je veel 'slechte koolhydraten', dan worden die omgezet in veel glucose en maakt het lichaam ook veel insuline aan om die glucose te transporteren.

Komt de glucose-insuline bij de cellen aan, dan kunnen er 3 dingen gebeuren:

     1. het wordt gebruikt voor directe energie
     2. het wordt omgezet naar glycogeen (een stof die
        als energiebron in de spieren wordt opgeslagen
        voor later gebruik)
     3. het wordt opgeslagen als lichaamsvet

Vooral dat laatste kan een bron van zorg worden. Zeker als veel te veel koolhydraten gegeten worden, waardoor uiteindelijk te veel insuline wordt aangemaakt. Die insuline moet namelijk ergens naar toe. Het vervelende voor ons is daarbij dat het nu juist (als vet!) een weg zoekt naar plaatsen waar we het net niet willen hebben: rond je buik, dijen, billen, armen en op alle mogelijke andere plaatsen.

Je mag kiezen voor kwaliteit

Ons 'natuurlijke' voedsel, de basis van vlees, vis, groenten, bessen, zaden, noten en granen waarop onze voorouders leefden, bevatte slechts een beperkt aantal koolhydraten. Precies de hoeveelheid die nodig was en ook nog eens van de goede soort.

Omdat zij één waren met de natuur, hadden onze voorouders hun koolhydraatverbruik volledig onder controle. 'Automatisch' aten zij het voedsel dat 100% voldeed aan hun voedingsbehoeften. Kiezen wij, als moderne mensen ook voor deze manier van eten dan zal dat zeker betere resultaten voor ons lichaam opleveren.

Neem een volledig dieet dat koolhydraten zoveel mogelijk beperkt. Door dit dieet te combineren met bepaalde vitaminen- en mineralensupplementen kiest u voor een veilig en compleet plan. Het is tevens belangrijk om binnen uw nieuwe levenswijze óók te kiezen voor regelmatig bewegen en/of sporten. Dat is, behalve om gewicht te verliezen, ook heel goed om de spieren te versterken en een gezond gevoel te behouden.

Positieve invloed op (het voorkomen van) ziektes

Testen onder mensen die een koolhydraatarm dieet volgden en dus een lagere insulineproductie hadden, wezen uit dat chronische ziektes zoals diabetes, hartaandoeningen en hoge bloeddruk minder vaak voorkwamen.

De reden hiervoor is, dat een gecontroleerde insulineproductie ontstaat die kan zorgen voor:

    verlaging van de triglyceriden (een stof die het risico op hart- en vaatziekten verhoogt)
    verhoging van HDL (High Density Lipoproteïne = 'goede' cholesterol)
    verlaging van LDL (Low Density Lipoproteïne = 'slechte' cholesterol)
    verlaging van de bloeddruk
    verlaging van de suikerspiegel
    stabilisatie van de suikerproductie
    minder risico op hartaandoeningen en –aanvallen
    minder risico op bepaalde kankers

Voor iedereen…

Ontvang het GRATIS boek "De Nieuwe Dokters"
7 Stappen Naar Een Gezond En Gelukkig Leven In De 21ste Eeuw

Koolhydraten En Evenwicht diabetes Gratis boek De Nieuwe Dokters

Bestel hieronder het Gratis boek De Nieuwe Dokters
U bent dan automatisch abonnee op de GRATIS nieuwsbrief

P.S. Na uw inschrijving ontvangt u als eerste een bericht in uw mailbox met het verzoek deze inschrijving te bevestigen.

Uw gegevens worden op geen enkele wijze aan derden verstrekt

WIST U DAT IEDEREEN DIE OOIT CHRONISCH ZIEK IS GEWEEST, WEET DAT GEZONDHEID HET ALLERBELANGRIJKSTE IN HET LEVEN IS.
Geen Copyright Dus Geef Het Door aan vrienden en gelijkgezinden
Belangrijk: Raadpleeg bij lichamelijke en geestelijke klachten altijd eerst uw huisarts