De Nieuwe Dokters

Genees Jezelf In De 21ste Eeuw

Connection

Nieuws

De website van De Nieuwe Dokters is nu ook te bekijken op een Desktop Monitor, een Tablet, of een Smartphone

Alle informatie wordt zo weergegeven dat u optimaal de teksten kan lezen maar ook de afbeeldingen en video’s kan bekijken. Ook de menuknoppen en de navigatieelementen passen zich automatisch aan en zijn dus optimaal voor u te bedienen.

Vitaminetabel

Vitamine- en mineraaltabel

Vitaminen en het nut ervan

A -Zeer belangrijk voor het verkleinen van de kans op infectie, voor het gezond

    houden van de ogen tegen onvermoeidheid.

B -De vitaminen van het B-complex regelen de stofwisseling van vetten, eiwitten en

    koolhydraten. De voeding is niet volledig als die niet genoeg B-vitaminen bevat.

C -Verhoogt de weerstand tegen infectie en versnelt het herstel na ziekte. Helpt bij

    het benutten van andere vitaminen en mineralen.

D -Helpt het lichaam bij het absorberen van calcium en fosfor en bij de vorming van

    botten en gebit.

E -Een tekort veroorzaakt een slechte bloedcirculatie (slapende of koude handen en

    voeten, wintertenen, kramp), aderverkalking, trombose, aderontsteking,

    spataderen.

 

Vitamine en mineralen het nut ervan de nieuwe dokters

Mineralen en het nut ervan

Calsium en fosfor: Bij volwassenen: in geval van zwangerschap en ouderdom, voor vegetariërs (niet lacto-)en in alle gevallen van calciumgebrek en ter bescherming van gebit en botten.

Bij kinderen: voor sterke botten, nagels en een gezond gebit.

Bevordert de groei.

Ijzer: De meest voorkomende symptomen van een tekort aan ijzer zijn vermoeidheid, ruwe huid bros haar, vatbaarheid voor infecties, hartkloppingen, verlies van eetlust, kortademigheid.

Jodium: Bevordert de lichamelijke en geestelijke energie en alertheid. Helpt bij het opnemen van vitamine E.

Vitamine-inhoud van kiemwortels

· Adzukibonen: Vitamine B1, B2, ijzer, kalium.

· Luzerne: Vitamine D, E, K en C, ijzer, fosfor.

· Gerst: Vitamine B1, B2, C.

· Bruine Bonen: Vitamine B1, C, ijzer, niacine.

· Kekers: Vitamine C, B1, ijzer.

· Fenegriek: Vitamine A, C, ijzer.

· Linzen: Vitamine B1, B2, C, ijzer,

· Lima bonen: Vitamine B1, B2, C, ijzer, niacine.

· Gierst: Vitamine B1, B2, C.

· Mungbonen: Vitamine A, C, E, choline,

· Haver: Vitamine B1, B2, C,ijzer.

· Radijs: Vitamine A, B1, C, ijzer, fosfor.

· Rode wonderbonen: Vitamine B1, B2, ijzer, niacine, fosfor, kalium.

· Rijst: Vitamine B1, B2, C, ijzer.

· Sojabonen: Vitamine B, E.

· Zonnebloem: Vitamine C, E.

Afgezien van het feit dat kiemen zoveel voedingsstoffen bevatten en dat ze zo gemakkelijk te verkrijgen zijn, is het natuurlijk gewoon erg leuk om zelf deze groenten te verbouwen. Het biedt namelijk de mogelijkheid om op deze manier zelf te bepalen waar en wanneer u ze wilt. In de tuin spitten hoeft dus niet meer. De productie van vers voedsel met een minimale hoeveelheid arbeid en met de wetenschap dat het eindproduct nauwelijks te overtreffen is wat betreft de voedingswaarde.

Kiemmethoden

kiemmethoden Vitamine/minralen de nieuwe dokters

Zaden kunnen op verschillende manieren ontkiemen met een daarvoor bedoeld speciaal materiaal of met heel eenvoudige middelen.

Er kan bijvoorbeeld een plastic kiembak met verschillende lagen aangeschaft worden, een aantal verschillende soorten zaden kunnen dan in één bak gekweekt worden.

Het ontkiemen van zaden is in wezen iets heel elementairs en natuurlijks, het is dan misschien nog niet zo slecht om de voorkeur te geven aan de iets eenvoudigere methode.

Welke methode u ook toepast, van belang is, om de zaden eerst met zorg te selecteren en al de exemplaren die gebarsten zijn of er oud uitzien er tussen uit te halen.

De Basismethode

Voor een van de meest eenvoudige methoden heeft u nodig een glazen pot, een lapje katoen en een elastiek. Nadat de bonen zorgvuldig zijn geselecteerd kunnen ze één nacht in water weken. De bonen zullen opzwellen tot ongeveer twee keer hun oorspronkelijke grootte.

Giet hierna het water eraf en was de bonen in vers koud water, giet hierna ook het spoelwater af. Let op wel dat er geen water in de pot achterblijft.

Leg de pot op zijn zij, op een goede ventilatie plaats, maar niet in direct zonlicht.

De meest drie belangrijkste voorwaarden voor succesvol kiemen zijn: zuiver water, warmte, en een goede ventilatie.

Er zijn 'kiemers' welke de potten in het donker zetten, maar uit de ervaring blijkt dat dit meestal averechts werkt, omdat de zaden dan mindersnel uitlopen en de natuurlijke vorming van chlorofyl in de kiem zelf erdoor belemmerd wordt.

Belangrijk is ook om iedere morgen en avond het lapje van de pot te halen, spoel de zaden dan even met bronwater, doe vervolgens het lapje weer op de pot en giet het water af door het katoenenlapje.

Het bewaren van kiemen

bewaren van kiemen de nieuwe dokters

In de meeste gevallen zullen de zaden in de tweede dag gaan uitlopen en snel beginnen te groeien. Het kan zijn dat er meer kiemen zijn dan u nodig heeft, deze kunnen in een afgesloten bakje in de koelkast worden gezet.

Ook is het mogelijk ze in de oven te drogen om ze daarna op een koele droge plek te bewaren. Let er wel op dat bij deze manier er natuurlijk wel iets van de voedingswaarde verloren gaat. Als ze in de oven gedroogd zijn kunnen ze worden fijngemalen alvorens ze worden opgeslagen.

Als er meer kiemen zijn dan u nodig heeft hoeft u ze dus niet weg te gooien. Bij het gebruik van grote hoeveelheden kunt u een grote plastic bak gebruiken, maar let wel op dat er nog genoeg frisse lucht bij de zaden komt anders worden ze ranzig en gaan ze gisten.

Een andere methode is het gebruik van een glazuren schaal: nadat de zaden op een normale manier geweekt zijn kunnen ze in de schaal worden gelegd om ze daarna onderwater te zetten. Ook kan er voor grote hoeveelheden een kiemblad worden gebruikt. Leg katoenen doek en papieren zakdoekjes op een dienblad, wanneer de zaden geweekt zijn kunnen ze op het blad worden gelegd.

Belangrijk om te weten is dat bij deze methoden het water sneller verdampt ten opzichte van de glazen potten. Dus wat vaker de zaden vochtig houden middels er water bij te vullen is hierbij noodzakelijk.

Kiemende bonen en zaden

Kiemen worden vaak gegeten als ze nog jong zijn. De meeste zijn dan ook op hun lekkerst als ze tussen 9 en 19 mm lang zijn.

Als er een dagelijkse schatting gemaakt wordt van de hoeveelheid die we nodig zullen hebben hoeven we niets weg gegooien.

Koop alleen zaden die niet chemisch behandeld zijn. Zaden welke chemisch behandeld zijn daarvan zullen de chemische stoffen zich in de kiemen concentreren.

Een van de meest gebruikt chemisch middel is pesticiden, maar ook fungiciden en schimmelverdelgende middelen alsmede kleurstof om de verschillende soorten uit elkaar te houden worden gebruikt.

Koop daarom onbehandelende zaden. Het beste is om zaden te kopen die speciaal zijn geselecteerd om te laten kiemen. Deze zijn van uitstekende kwaliteit en dus niet oud, opengebarst of gekneusd.

Zaadsoorten

Hieronder is een beknopte lijst met richtlijnen van een aantal zaden.

Adzuki bonen: Dit zijn kleine rode bonen die afkomstig zijn uit China en Japan en die nog niet zo lang geleden ook in het Westen populair zijn geworden. Deze bonen hebben een tamelijke zachte maar wel kenmerkende bonensmaak en ontkiemen makkelijk. De kiemtijd verloopt van vier tot zes dagen. Lengte van de kiemen mag ongeveer 18 mm zijn. Adzuki bonen zijn lekker in salades, bijgerechten en als hoofdgerecht.

Luzerne: Dit is een zaad die loopt gemakkelijk uit. Wanneer de kiemen een lengte hebben van circa 6 mm kunnen ze in de over gedroogd worden om ze later te vermengen met graanproducten of brooddeeg. Ze laten groeien tot 3,5 cm om ze dan in de salade te gebruiken is ook mogelijk. Wel hebben ze 5 tot 6 dagen nodig om een lengte van ongeveer 2,5 cm te krijgen.

Gerst: Dit gewas komt nog uit de oudheid. Het zaad was al voor 2000 voor Christus in China en Egypte bekend. Gerst wordt ook verbouwd in Europa, China, delen van India, de Verenigde Staten, Noord Afrika en de Balkan. Gerst wordt op verschillende manieren in de keuken gebruikt en heeft net als rijst een geneeskrachtige waarde. Het is niet gemakkelijk om onbehandelende zaden te vinden. Mocht u ze vinden dan lopen ze uit in drie tot vijf dagen. Deze kiemen zijn bitter van smaak ten opzichte van haver doch beide worden vaak voor hetzelfde doeleinde gebruikt.

Zwarte bonen: Dit is een product uit het Amerikaanse continent. Deze kiemen moeten groeien tot een lengte van ongeveer 1,25 cm en daar doen ze zo'n drie tot vijf dagen over. Zwarte bonen zijn goed te gebruiken om smaak te geven bij gerechten zoals salades.

Bruine bonen: Dit zijn zeer eiwitrijke bonen en worden op dezelfde manier als de zwarte bonen gebruikt.

Boekweit: Oorsprong van boekweit is uit het Oosten. In de middeleeuwen werden ze over heel Europa verspreid en laten overgebracht naar Amerika door de kolonisten. Boekweit is zeer snel groeiend graan en kind in twee tot vier dagen. Bij een lengte van 6 mm tot 2,5 mm kunnen de kiemen gebruikt worden al naar gelang de persoonlijke smaak. Ze zijn goed te gebruiken als hoofdschotel of als aanvulling in soepen en salades. Als ze gedroogd zijn kunnen ze ook na fijngemalen te zijn in brooddeeg verwerk worden.

Chia: Deze is afkomstig uit Mexico en in Europa nog niet overal te verkrijgen. Een kenmerkende sterke smaak heeft Chia, je kunt er even aan moeten wennen. Kiemtijd ligt op twee dagen.

Kekers: De Kekers, ook wel bekend als de garbanzoboon, wordt in bepaalde delen van Europa en Noord Amerika verbouwd. Ze bevatten veel eiwitten en dienen voor gebruik goed gecontroleerd te worden op beschadigingen. Deze kiemen kunnen uitgroeien naar zo'n 2,5 cm lengte en gebruiken daar zo'n acht dagen voor. Kekers bederft snel als ze nat worden, net zoals soja bonen. Verder worden ze gebruikt in salades, bijgerechten en gekookte groente.

Sterrenkers: Dit is een snel groeier met spruiten die al na vier dagen een lengte van 2,5 cm bereikt. De smaak is kenmerkend en hij word gebruikt in salades op brood.

Fenegriek: In het Westen wordt deze steeds bekender. De plant is afkomstig uit het Oosten, waar men deze gebruikt om gerechten te kruiden. In twee tot vier dagen kan hij kiemen tot zo'n 6 mm. langer mogen ze niet worden omdat ze de smaak verkiezen en bitter worden. Fenegriek is ideaal in salades of bijgerechten.

Linzen: Linzen lopen uit in drie tot vier dagen. De kiemen mogen ongeveer 12mm lang worden. Linzen zijn waardevolle bron van hoogwaardige eiwitten. Zij variëren in de kleuren rood tot bruin of grijsgroen, dit is afhankelijk van het soort. De typische bonensmaak zorgt voor een voedzame aanvulling in salades, bijgerechten e.d. Ook even drogen in de oven kan bijdrage tot een aparte smaak in bepaalde gerechten.

Limabonen: Dit zijn grote witte bonen. Bij een kiem tijd niet langer dan zes dagen en een kiem van niet langer dan 12 mm smaakt de witte boon goed. Meestal worden de witte bonen gebruikt in salades. Een van de belangrijkste zorg is dat witte bonen in het begin niet te nat wordt gehouden. deze gaat anders gisten.

Maïs: Dit is een van de vroegste zaden ter wereld. De Israëlieten kenden het al toen ze naar Egypte trokken. Populair is het altijd geweest wegens zijn grote opbrengst en robuuste eigenschappen. Maïs wordt verbouwd in de Verenigde Staten, Zuid Amerika, Europa, Canada, Zuid Afrika en Australië maar is moeilijk in onbewerkte staat te verkrijgen. Over het algemeen kiemen ze in drie tot zes dagen. Te gebruiken in salades, of apart worden toegevoegd aan soepen en andere gerechten.

Gierst: Gierst komt oorspronkelijk uit Afrika en Azië. De kiemtijd is drie tot vijf dagen. Gierst kan met een klontje boter opgediend worden als hoofdgerecht, als bijgerecht of in graanproducten. De kiemen kunnen ook in de over gedroogd worden en worden verwerkt in brood.

Mungbonen: Deze kleine groene boon is de originele Chinese taugé. De bonen zijn fijn van smaak en zijn makkelijk te verbouwen: ze hebben betrekkelijk weinig aandacht nodig. Taugé is een goede bron van eiwitten. De kiemtijd is afhankelijk van de temperatuur, deze beloopt meestal van drie tot vijf graden. De kiemen zijn het lekkerst als ze ongeveer 12 mm lang zijn, hoewel sommige mensen de voorkeur geven aan de iets sterkere smaak van de langere kiemen.

Haver:Haver is een product van Noord Amerika, de noordelijkste streken van Europa en delen van Rusland. De kiemtijd van haver is drie tot vijf dagen en de kiemen smaken heerlijk in salades. Ook kunnen ze apart opgediend worden met een klontje boter. Haver heeft minder water nodig dan de meeste zaden en de voorweektijd moet beperkt blijven tot een half uur á één uur. Gebruik alleen haverzaden waarvan het omhulsel nog intact is.

Pompoen: Het is niet altijd makkelijk om ongepelde pompoenzaden op de kop te tikken. Om goed te kunnen uitlopen, moeten zaden beslist ongepeld zijn. Het is de moeite van het zoeken wel waard omdat de kiemen zeer voedzaam zijn. Ze mogen niet langer dan 12 mm worden en de kiemtijd ligt tussen twee en vijf dagen.

Quinoa: Deze zaden worden hoog in het Andesgebergte verbouwd en zijn heilig voor de Inca's. Ze zijn buiten Amerika over het algemeen niet te verkrijgen. Voor een aantal Zuid-Amerikaanse landen is quinoa een belangrijk gewas. De kiemen zijn te vergelijken met die van maïs.

Radijs: De zaden zijn rood of zwart en voor kiemdoeleinden is er weinig verschil. De belangrijkste eigenschap van een radijskiem is dat hij een pittige, peperachtige smaak heeft en daarom te gebruiken is als garnering van andere gerechten.

Rode wonderbonen: Deze bonen zijn zowel in Europa als Amerika bekend en zijn een goede aanvulling in salades. De kiemtijd is drie tot zes dagen.

Rijst: Wordt in het verre Oosten, de Verenigde Staten, Frankrijk en Italië op grote schaal verbouwd en is een van de belangrijkste voedselproducten ter wereld. Rijst is bijzonder voedzaam en heeft ook geneeskrachtige waarde bij bepaalde spijsverteringsstoornissen. Het zaad loopt snel uit en is natuurlijk gemakkelijk te verkrijgen. Om goede kiemen te krijgen gebruikt men ongepelde bruine rijst waar de buitenste beschermlaag niet is verwijderd. Ongepelde rijst is in twee soorten verkrijgbaar, de lange korrel en de korte korrel. De voedingswaarde van deze twee soorten is dezelfde en allebei ontkiemen ze evengoed. Rijstkiemen zijn over het algemeen zachter van smaak dan de andere, ze lopen gemakkelijk uit en zijn heerlijk in salades, soepen of als aanvullende groente bij een hoofdgerecht.

Rogge: Dit gewas wordt in Noord Amerika en Europa verbouwd en de kiemen zijn te gebruiken in salades, soepen en bijgerechten. De kiemtijd is drie tot vijf dagen en voor gebruik in soep mogen de kiemen niet langer worden dan 12 mm, terwijl ze voor salades 3,5 cm lang mogen worden zonder hun malsheid te verliezen.

Sojabonen: Soja staat bekend om zijn voedingswaarde. Het is het enige hoogwaardige eiwitproduct dat volkomen plantaardig is. Oorspronkelijk werden sojabonen in China verbouwd waarna ze zich verspreidden naar andere delen van het Verre Oosten en sindsdien ook in de Verenigde Staten en Canada worden verbouwd. Soja wordt momenteel op grote schaal gebruikt in de vorm van sojameel, voor bonensoep, of als vleesvervangend middel. De kiemen van sojabonen zijn te gebruiken in salades of in bijgerechten, maar ook in hoofdgerechten. Ze kunnen ook in de oven worden gedroogd, om vervolgens fijngemalen toegevoegd te worden aan brood of andere gerechten. De smaak van de kiemen is iets aan de sterke kant. Het is dan ook belangrijk ze niet langer dan 18 mm te laten worden om ze rauw te eten. Ook is het voordat ze worden gebruikt in de rauwkostschotel, belangrijk ze eerst even te stomen. Mocht men de bonen als gekookte groente willen eten is het goed de bonen te laten uitlopen tot een lengte van 3 cm. De kiemtijd is drie tot zeven dagen, hoewel ze een zekere hoeveelheid water nodig hebben, mogen ze niet te nat worden gehouden omdat ze anders gaan gisten. Soja bonen worden soms tijdens het vervoer beschadigd en kunnen dan gemakkelijk gaan schimmelen. Belangrijk is dus de bonen zorgvuldig uit te zoeken voordat men ze gaat ontkiemen.

Zonnebloem: De zonnebloem is een bijzonder waardevolle plant die niet alleen in de geneeskunde wordt gebruikt als urinedrijvend middel, maar ook omdat uit de zaden meervoudig onverzadigde olie geperst wordt. Er zijn twee hoofdvarianten, het zwarte zonnebloemzaad en het witte zonnebloemzaad. Op het witte zonnebloemzaad komen soms zwarte strepen in de lengte voor. De zaden hebben een aangename, nootachtige smaak en zijn zeer voedzaam. De olie van de zonnebloemzaden is meervoudig onverzadigd. Belangrijk voor mensen die zich bezighouden met voeding en cholesterolgehalten. Ook bevat de olie van de zonnebloemzaden veel mineralen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zonnebloem als voedselproduct zo populair is. De zaden worden in hun geheel gegeten of fijngemalen over salades gestrooid. Bij het laten ontkiemen van zonnebloemzaden moet men goed opletten: de kiemtijd is langer dan die van de andere zaden, meestal tussen vijf en acht dagen, en de kiemen kunnen gegeten worden wanneer ze een lengte van maximaal 6 mm lengt hebben, wanneer ze langer worden krijgen ze een bittere en sterke smaak. Zonnebloemkiemen worden veelal in salades gebruikt, maar zijn ook lekker in soep. Voor het krijgen van goede resultaten gebruiken we ongepelde zaden.

Triticale: Dit is een tamelijk nieuw, robuust en snelgroeiend zaad dat een kruising is van rogge en tarwe. Het zaad loopt zeer snel uit, binnen één tot drie dagen en de kiemen worden op dezelfde manier gebruikt als die van maïs. Triticale is vooral rijk aan aminozuren.

Tarwe: Dit gewas wordt over de gehele wereld verbouwd, maar vooral in Noordwest-Europa, de Verenigde Staten, Canada, de Oekraïne, Argentinië en noordwesten van China, maar ook enkele delen in India en Australië. Ook net als maïs groeit tarwe erg snel en ontkiemt dus gemakkelijk. De kiemtijd ligt tussen vier en zes dagen. Net als bij maïskiemen worden tarwekiemen op dezelfde manier toegepast.

Wilde rijst: Dit Noord-Amerikaanse product is op dezelfde manier te gebruiken als gewone ongepelde rijst, maar heeft wel een iets kortere kiemtijd.

Lees Voor Meer Informatie
Het GRATIS Boek "De Nieuwe Dokters"

Vitaminetabel Gratis boek De Nieuwe Dokters

Bestel hieronder het Gratis boek De Nieuwe Dokters
U bent dan automatisch abonnee op de GRATIS nieuwsbrief

P.S. Na uw inschrijving ontvangt u als eerste een bericht in uw mailbox met het verzoek
deze inschrijving te bevestigen Dit is ter voorkoming van Spam, ongewenste reclame.

Uw gegevens worden op geen enkele wijze aan derden verstrekt

WIST U DAT IEDEREEN DIE OOIT CHRONISCH ZIEK IS GEWEEST, WEET DAT GEZONDHEID HET ALLERBELANGRIJKSTE IN HET LEVEN IS.
Geen Copyright Dus Geef Het Door aan vrienden en gelijkgezinden
Belangrijk: Raadpleeg bij lichamelijke en geestelijke klachten altijd eerst uw huisarts